پیتزا

 

پیتزا غذایی است به شکل نان گِرد که روی آن را با سس گوجه‌ فرنگی و پنیر پیتزا می‌پوشانند و همچنین می تواند مواد اولیه آن مانند ژامبون، قارچ، زیتون، فلفل سبز، پیاز، گوجه فرنگی و… باشد. پنیر آن معمولاً پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا است. این غذا یکی از دلپذیر ترین فست فود ها شناخته می شود.

پیتزا مفید است!

تعداددی از محققان ایتالیایی، با اعلام نتایج مطالعات خود نشان دادند که با خوردن مداوم پیتزایی که از موادی سالم درست شده اند.

نزدیک 60 درصد کاهش ابتلا به سرطان مری، تا حدود 40 درصد سرطان دهان و در حدود 30 درصد سرطان روده بزرگ را کاهش خواهد داد. سس گوجه، معمولا پایه‌ی بیشتر پیتزاها است.

این سس فوق‌العاده، علاوه‌ بر طعم مطلوب آن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و می‌تواند بدن را در برابر مشکلات متعددی، حفظ کند.

اما به سلامت ترکیبات به کار رفته در آن بستگی دارد. شاید کمتر کسی بداند که خوردن یک اسلایس آن دارای 25 درصد پروتئین است.

غذایی است که در تمامی وعده ها خورده می شود و کمتر غذایی را می توان نام برد که از چنین قابلیتی برخوردار باشد.پیتزا

 

پیتزا و تنوع فرهنگی

پیتزای اصیل ایتالیایی فقط دارای دو ماده غذایی پنیر و گوجه است، اما مخلفات در فرهنگ‌های کشورهای سراسر جهان متمایز از یکدیگر است.

این تفاوت در طرز تهیه پیتزا، از عادت‌های غذایی هر منطقه‌ی جغرافیایی ناشی می‌شود. به عنوان مثال مردم آلمان علاقه خاصی به تن ماهی دارند و از آن روی پیتزا هایشان هم استفاده می کنند.

و یا مردم کره طعم سیب زمینی شیرین را در پیتزا ترجیح می دهند.

نیمی از مردم انگلستان دوست دارند که در پیتزاهایشان آناناس استفاده شود.

و نخود سبز، رایج ترین تاپینگ مردم برزیل است. در کشور سوئد استفاده از موز بر روی پیتزا محبوب است. به اندازه وسعت کره زمین، پیتزاهای مختلف وجود دارد.

 

انواع پیتزا

 

  1. مارگاریتا: ماده اولیه این پیتزا بسیار سبک بوده و باعث افزایش وزن نمی شود. و به دلیل تاپینگ خلوتش قیمت مناسبی دارد. برای افرادی که به دلیل بیماری یا بروز حساسیت نمی توانند پیتزا هایی با تاپینگ شلوغ را بخورند مناسب است. این پیتزا بین کودکان و افراد بد غذا محبوب است.
  2.  کالزونه: معمولا مواد تشکیل دهنده آن سبزیجات است. اما اگر ژامبون به آن اضافه شود، ارزش غذایی آن کاهش می یابد. کالزونه مانند ساندویچ است و شکل دیگر پیتزا ها را ندارد. از دیگر پیتزا های خانواده کالزونه می توان به «استرامبولی» و «ساچیاتا» اشاره کرد.
  1.  چهارفصل: هر یک چهارم از پیتزا، مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارد. در بسیاری از رستوران ها این تفاوت با چهار نوع پنیر مشخص می شود.

 پپرونی:

پپرونی از دو بخش اصلی و مخلفات تشکیل می شود. بخش اصلی آن پپرونی و پنیر است و برای مخلفات همراه آن می توان از قارچ خرد شده و فلفل دلمه ای و ذرت پخته شده به کار برد.

  1.  هاوایی: گاهی به نام آفریکانا دیده می شود و ترکیب آن از سس گوجه فرنگی، مرغ یا ژامبون در کنار آناناس تشکیل شده است. با توجه به اینکه آناناس شیرین است و معمولا طعم شیرین در غذا ذائقه ایرانی ها نیست این پیتزا محبوبیت زیادی در ایران ندارد.
  1.  پولو:  به دلیل استفاده از پنیر و خمیر غذای سنگینی محسوب می شود، استفاده از مرغ این غذا را سالم تر و هضم آن را آسان تر می کند.
  2.  ناپولین: ناپولین در اصل یک نوع پیتزا نیست و یک نوع سبک است. فرق اصلی این غذای خوشمزه در خمیرنان است که بدون هرگونه چربی یا روغن تهیه می شود.

هر چه خمیرمان بیشتر بماند، طعم و تردی نان پیتزا بهتر می‌شود. معمولا پیتزا ناپولتین را با سس گوجه دست ‌ساز، پنیر موزارلا و کمی ریحان سرو می‌کنند.

ضرر ها و مزایای کش لقمه

اگر این مشکلات را دارید پیتزا نخورید:
  • چربی ناسالم در بدن
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • مقاومت به انسولین
  • بیماری قلبی
  • اضافه وزن
  • استعمال سیگار

عوارض مواد اولیه پیتزا (اگر مواد مرغوبی استفاده نشود):

خمیر پیتزا: خمیر پیتزا تهیه شده از آرد گندم است و حاوی گلوتن و برای افراد مبتلا به سلیاک مضر است. افرادی که دارای ریفلاکس هستند با خوردن این خمیر افزایش اسید معده پیدا می کنند.

کالباس و سوسیس: ترکیبات افزودنی که در این مواد غذایی وجود دارد می تواند بر دستگاه گوارش اثرات منفی ایجاد کند. مصرف سوسیس و کالباس به دلیل چربی بالا سبب اضافه وزن می شود.

وجود ادویه و مواد نگهدارنده منجر به حساسیت غذایی می شود. به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگه دارنده، باعث ایجاد رادیکال های آزاد در بدن می شود و خطر ابتلا به سرطان را بالا می برد.

پنیر پیتزا: مصرف بیش از حد آن، بسیار چاق کننده است و برای افرادی که دارای فشار خون هستند و عدم تحمل لاکتوز دارند مضر است. افرادی که دچار مشکل در هضم مواد غدایی هستند به سختی می توانند آن را هضم کنند بنابراین بهتر است پیتزای بدون این پنیر استفاده کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پنیر پیتزا اینجا کلیلک کنید.

فلفل: افرادی که دارای زخم معده، ورم معده، ریفلاکس و انواع مشکلات گوارشی هستند مصرف فلفل در آن ها موجب بروز علائم حساسیت شده و نباید از پیتزا هایی که تند هستند یا فلفل دارند استفاده کنند.پیتزا

فواید خوردن پیتزا

  • با سرطان مقابله می کند: در پیتزا ترکیبات مفیدی به نام لیکوپن وجود دارد. لیکوپن همان ترکیبی است که با سرطان مقابله می کند.

این ترکیب در سس گوجه فرنگی وجود دارد که جزو اصلی ترین مواد استفاده شده در آن است. لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان است که مانع از ورود رادیکال های آزاد به بدن می شود.

  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است: سس گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. همچنین ویتامین C زیادی نیز به همراه دارد. این ویتامین اگر به اندازه کافی در بدن باشد می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.
  • از ترکیبات مغذی استفاده می شود: از مزیت های غلات، این است که در مدت زمان کوتاهی به شخص احساس سیری می دهد.

علاوه بر آن خطر سکته مغزی و حتی دیابت را نیز کاهش می دهد. از جمله موادی که سلامت آن ها  تایید می شود می توان به مرغ، پنیر پارمزان، سیر، گوجه فرنگی، قارچ، ماهی و… اشاره کرد.

از تمامی گروه های غذایی برخوردار است:

از دیگر فواید خوردن پیتزا این است که تمامی گروه مواد غذایی که برای سلامت بدن نیاز هستند را دارد.

مانند: اسفناج، قارچ، ذرت، گوجه فرنگی، بروکلی، فلفل دلمه ای، پنیر پیتزا، گوشت، مرغ، ماهی. هر یک از این مواد خوراکی از مزیت هایی برخوردار هستند که استفاده از آن ها می تواند روی سلامتی تاثیر بگذارد.

  • برای فعال شدن مغز مفید است: با مصرف این غذا ماده ای به نام فولاسین که وظیفه ی بهبود گردش خون را به عهده دارد در بدن ترشح می شود. اسفناج موجود در پیتزا موجب می شود که زوال عقلی به تعویق بیفتد. علاوه بر آن دارا بودن ویتامین K می تواند به سلامت استخوان ها کمک کند.

 

مخاطبان عزیز ممنونیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. لطفا نظرات خود را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر در اینجا کلیک کنید.

منبع: صفحات وب

 

 

 

 

 

 

 

بدون انتقاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *