این روزها در بین روزمرگی­‌های روزانه، فست‌­فود جز لاینفک زندگی همه ما شده است. ممکن است شب پنجشنبه را تنها در خانه­ بگذرانید، یا کارمندي باشید که براي وعده ناهار يا شامش وقت نکرده يا حوصله نداشته که غذايي را براي خودش ترتيب دهد، يا ممکن است با دوستانتان قرار بيرون گذاشته­‌ايد و يا می‌خواهید شبی صمیمی را در کنار خانواده خود بگذرانید؛ بدون اينکه زحمت زيادي به روي دوش کسي بيفتد. در تمام اين موارد، فست‌فود یکی از بهترين انتخاب ممکن است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با یکدیگر تاریخچه فست ­فود این غذای پرطرفدار را بررسی کنیم.

سالیان درازی که فست‌فود وجود دارد برای بررسی تاریخچه فست ­فود می توان گفت فست­‌فود از دیرباز وجود داشته است. در روم باستان جایگاه­‌های غرفه­ مانند مخصوص پیتزا وجود داشته؛ در جای جای رودخانه تایمز انگلیس و حتی آشپزخانه­‌ی زنی در دهه ۱۸۶۰ در سن آنتون آمریکا به نام چیلی کویینز، که غذاهایی مانند تاکو (چیزی شبیه پیراشکی خودمان) را برای فروش به رهگذران تهیه می‌­کرده، از دیرباز وجود داشته است. این سبک آشپزی به دلایل زیادی به این حد از محبوبیت دست یافته. مقرون به صرفه بودن، قابل حمل بودن، روند آماده‌سازی و پخت سریع و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا امروزه فست‌فود جایگاهی به این مهمی را در بین تمام مردم دنیا بدست آورد. قدمت این سبک آشپزی تا آنجاست که اسرائیلیانی که به مصر رفته بودند و به دین حضرت موسی گرویده بودند، به خاطر ستمی که در مصر دیدند، به کنعان مهاجرت کردند و در راه از این دست غذاهای فست‌فود استفاده کردند. علیرغم اینکه این سنت از دیرباز در جهان وجود دارد، اما طی یک قرن اخیر، مفهوم این پدیده در جهان عوض شده و یک مفهوم خاص پیدا کرده که در ادامه به آن می­‌پردازیم.

تغییرات فست فود در چند دهه اخیر دستخوش تغییر شده

در بررسی تاریخچه فست فود نا خود آگاه در ذهنمان غذاهای پرکالری که زمان زیادی را صرف خوردن آن‌ها نمی­‌کنیم، سریع آماده می­‌شوند و به طور کلی غذاهایی‌ که ارزان قیمت‌اند؛ تداعی می­‌شود. اما مفهوم فست‌­فود قطعا بیشتر از این حرف‌ها است. در واقع فست‌فود آن غذایی است که ما اکثرا با دست­‌هایمان آن را مصرف می‌­کنیم؛ پس به راحتی می­‌توانیم بفهمیم که این قضیه ضدفرهنگ یا تهاجم فرهنگی نیست و اتفاقا کاملا ریشه باستانی دارد. ری کروک که یکی از ۱۰۰ چهره­ مهم قرن بیستم است، از مشعل­‌داران فست‌­فود آمريکا به شمار مي‌­رود که در سال ۱۹۵۴ به کمپاني مک‌دونالد پيوست. او در مورد فست‌فود مک دونالد گفته: افراد به مک‌دونالد می‌روند تا غذا بخورند، نه شام ​​بخورند!

تاریخچه فست ­فود و ویژگی های آنان

به عنوان مثال، اکثر ما برند استارباکس را می­شناسيم(کافي­‌شا‌‌‌پ‌های زنجیره‌ای در سراسر دنيا که محصولاتشان را در قالب بیرون‌بر نيز ارائه می‌­دهند.)؛ برند دانکين را هم می‌‌شناسيم و به راحتي مي­‌توانيم تشخيص دهيم که کدام فست‌فود است و کدام نيست!

علیرغم شباهت­‌های بیش از حد دانکين و استارباکس، ما مي‌­توانيم به راحتي تشخيص دهيم که چرا يکي فست‌فود است و ديگري نيست! می­‌توانیم با این واقعیت شروع کنیم که دانکین کمی گران­‌تر است؛ اما اين همه قضيه نيست! دانکين هيچوقت برندش را انحصاري نمي­‌کند و خلاقيت­‌هايي که استارباکس انجام مي‌­دهد را  ارائه نمی‌دهد. مثلا در استارباکس، با دست­‌خط خودشان، روي ليوان­‌ها اسم مشتریان را مي­‌نويسند که اين کار به نوعي امضاي اين برند شده است!

در مقابل، دانکين آنچنان اهميتي به ليست آهنگ­‌های پخش شده از برنامه اسپاتيفای نمی‌دهد و آن‌ها بطری‌­های آب معدني را به فروش نمی‌­رسانند که براي مسائل بشردوستانه سود داشته باشد! در عوض کولاتا (نوشیدنی‌ سرد و رنگی با رنگ­‌های الهام گرفته از کیهان) با طعم رزبري را به مشتریان پيشنهاد می‌دهند. پس به راحتی با مقایسه این پارامترها می‌توانیم بفهمیم که دانکین فست­‌فود است اما استارباکس نیست! به طور کلی فست­‌فودها بیشتر کمیت و پول برایشان اهمیت دارد تا کارهای خلاقانه و خاص و حتی عام‌­المنفعه.

با وجود اينکه در فست‌فودها دستگاه­‌های پخت غذاها بزرگ‌اند اما، این حس مهم را به شما می­‌دهند که شما در معرض ديد عموم نيستيد و نگاه­‌ها خيره شما نيست. به این ترتیب، فست‌فود پناهگاهی امن و عاری از قضاوت یا ظاهرسازی را فراهم می­‌آورد. به معنای واقعی کلمه همه از آن استقبال می­‌کنند. بسیاری از سلیبرتی­‌ها روی این قضیه حساس­‌اند که حریم شخصی خودشان را حفظ کنند. البته این قضیه فقط مخصوص افراد معروف نیست و حتی افراد عادی هم بسیاری از اوقات دلشان می­‌خواهد غذایشان را در مکانی بخورند که کمتر نگاه­‌هایی به سویشان است.

هیچ سلسله مراتبی هم براي رفتن به آنجا وجود ندارد؛ براي مثال شما مي­‌توانيد در هنگام پیاده‌روی صبحگاهی، با لباس ورزشيتان ساعت ۱۰:۳۰ صبح چند عدد غذای کوچک از آن‌ها بخريد و هيچکس هم بد به شما نگاه نکند. شما آزاد هستید که فردی باشید که واقعاً هستید، معتبرترین نسخه از خودتان؛ و فست‌فود به اين قضیه، کمک می‌کند. مک دونالد سالانه ۲ ميليون و سي و شش هزار برگر در سراسر جهان به فروش می‌رساند. چيزي در حدود سي و هفت و نيم ميليون دلار در سال!

با نگاهی کلی به این اعداد و ارقام می­‌‌توان و تاریخچه فست ­فود می توان فهمید که این سبک غذا و آشپزی چقدر برای مردمی که غرق در کارها و مشغله روزانه­‌شان هستند، مهم است. به طور کلی فست فودها برای حفظ یک جامعه طراحی نشده‌­اند، حتی اگر وای فای رایگان، سرویس بهداشتی بسيار تميز یا سرویس بعد از نيمه شب را ارائه کنند.

تاریخچه فست ­فود و معنای آن فست فود کاملاً يک مقوله­‌ی پذيرفته­ شده­‌ی جهاني است. فست فودها برای بعضی افراد علی‌الخصوص کارمندها منبع آسایش هستند و در واقع مکانی‌اند که همیشه می‌توان به راحتی به آنان دسترسی پیدا کرد. جایی که شما دقیقاً هر بار هر چيزي را که م­ی‌خواهید بدست می‌آورید. در واقع فست‌فود به ما کمک می‌کند که در میان مشغله­‌های کاری و شخصی، سیر شویم و احساس گرسنگی نکنیم.

بدون انتقاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *