این روزها در بین روزمرگیهای روزانه، فستفود جز لاینفک زندگی همه ما شده است. ممکن است شب پنجشنبه را تنها در خانه بگذرانید، یا کارمندي باشید که براي وعده ناهار يا شامش وقت نکرده يا حوصله نداشته که غذايي را براي خودش ترتيب دهد، يا ممکن است با دوستانتان قرار بيرون گذاشتهايد و يا میخواهید شبی صمیمی را در کنار خانواده خود بگذرانید؛ بدون اينکه زحمت زيادي به روي دوش کسي بيفتد. در تمام اين موارد، فستفود یکی از بهترين انتخاب ممکن است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با یکدیگر تاریخچه فست فود این غذای پرطرفدار را بررسی کنیم.
سالیان درازی که فستفود وجود دارد برای بررسی تاریخچه فست فود می توان گفت فستفود از دیرباز وجود داشته است. در روم باستان جایگاههای غرفه مانند مخصوص پیتزا وجود داشته؛ در جای جای رودخانه تایمز انگلیس و حتی آشپزخانهی زنی در دهه ۱۸۶۰ در سن آنتون آمریکا به نام چیلی کویینز، که غذاهایی مانند تاکو (چیزی شبیه پیراشکی خودمان) را برای فروش به رهگذران تهیه میکرده، از دیرباز وجود داشته است. این سبک آشپزی به دلایل زیادی به این حد از محبوبیت دست یافته. مقرون به صرفه بودن، قابل حمل بودن، روند آمادهسازی و پخت سریع و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا امروزه فستفود جایگاهی به این مهمی را در بین تمام مردم دنیا بدست آورد. قدمت این سبک آشپزی تا آنجاست که اسرائیلیانی که به مصر رفته بودند و به دین حضرت موسی گرویده بودند، به خاطر ستمی که در مصر دیدند، به کنعان مهاجرت کردند و در راه از این دست غذاهای فستفود استفاده کردند. علیرغم اینکه این سنت از دیرباز در جهان وجود دارد، اما طی یک قرن اخیر، مفهوم این پدیده در جهان عوض شده و یک مفهوم خاص پیدا کرده که در ادامه به آن میپردازیم.
تغییرات فست فود در چند دهه اخیر دستخوش تغییر شده
در بررسی تاریخچه فست فود نا خود آگاه در ذهنمان غذاهای پرکالری که زمان زیادی را صرف خوردن آنها نمیکنیم، سریع آماده میشوند و به طور کلی غذاهایی که ارزان قیمتاند؛ تداعی میشود. اما مفهوم فستفود قطعا بیشتر از این حرفها است. در واقع فستفود آن غذایی است که ما اکثرا با دستهایمان آن را مصرف میکنیم؛ پس به راحتی میتوانیم بفهمیم که این قضیه ضدفرهنگ یا تهاجم فرهنگی نیست و اتفاقا کاملا ریشه باستانی دارد. ری کروک که یکی از ۱۰۰ چهره مهم قرن بیستم است، از مشعلداران فستفود آمريکا به شمار ميرود که در سال ۱۹۵۴ به کمپاني مکدونالد پيوست. او در مورد فستفود مک دونالد گفته: افراد به مکدونالد میروند تا غذا بخورند، نه شام بخورند!
تاریخچه فست فود و ویژگی های آنان
به عنوان مثال، اکثر ما برند استارباکس را میشناسيم(کافيشاپهای زنجیرهای در سراسر دنيا که محصولاتشان را در قالب بیرونبر نيز ارائه میدهند.)؛ برند دانکين را هم میشناسيم و به راحتي ميتوانيم تشخيص دهيم که کدام فستفود است و کدام نيست!
علیرغم شباهتهای بیش از حد دانکين و استارباکس، ما ميتوانيم به راحتي تشخيص دهيم که چرا يکي فستفود است و ديگري نيست! میتوانیم با این واقعیت شروع کنیم که دانکین کمی گرانتر است؛ اما اين همه قضيه نيست! دانکين هيچوقت برندش را انحصاري نميکند و خلاقيتهايي که استارباکس انجام ميدهد را ارائه نمیدهد. مثلا در استارباکس، با دستخط خودشان، روي ليوانها اسم مشتریان را مينويسند که اين کار به نوعي امضاي اين برند شده است!
در مقابل، دانکين آنچنان اهميتي به ليست آهنگهای پخش شده از برنامه اسپاتيفای نمیدهد و آنها بطریهای آب معدني را به فروش نمیرسانند که براي مسائل بشردوستانه سود داشته باشد! در عوض کولاتا (نوشیدنی سرد و رنگی با رنگهای الهام گرفته از کیهان) با طعم رزبري را به مشتریان پيشنهاد میدهند. پس به راحتی با مقایسه این پارامترها میتوانیم بفهمیم که دانکین فستفود است اما استارباکس نیست! به طور کلی فستفودها بیشتر کمیت و پول برایشان اهمیت دارد تا کارهای خلاقانه و خاص و حتی عامالمنفعه.
با وجود اينکه در فستفودها دستگاههای پخت غذاها بزرگاند اما، این حس مهم را به شما میدهند که شما در معرض ديد عموم نيستيد و نگاهها خيره شما نيست. به این ترتیب، فستفود پناهگاهی امن و عاری از قضاوت یا ظاهرسازی را فراهم میآورد. به معنای واقعی کلمه همه از آن استقبال میکنند. بسیاری از سلیبرتیها روی این قضیه حساساند که حریم شخصی خودشان را حفظ کنند. البته این قضیه فقط مخصوص افراد معروف نیست و حتی افراد عادی هم بسیاری از اوقات دلشان میخواهد غذایشان را در مکانی بخورند که کمتر نگاههایی به سویشان است.
هیچ سلسله مراتبی هم براي رفتن به آنجا وجود ندارد؛ براي مثال شما ميتوانيد در هنگام پیادهروی صبحگاهی، با لباس ورزشيتان ساعت ۱۰:۳۰ صبح چند عدد غذای کوچک از آنها بخريد و هيچکس هم بد به شما نگاه نکند. شما آزاد هستید که فردی باشید که واقعاً هستید، معتبرترین نسخه از خودتان؛ و فستفود به اين قضیه، کمک میکند. مک دونالد سالانه ۲ ميليون و سي و شش هزار برگر در سراسر جهان به فروش میرساند. چيزي در حدود سي و هفت و نيم ميليون دلار در سال!
با نگاهی کلی به این اعداد و ارقام میتوان و تاریخچه فست فود می توان فهمید که این سبک غذا و آشپزی چقدر برای مردمی که غرق در کارها و مشغله روزانهشان هستند، مهم است. به طور کلی فست فودها برای حفظ یک جامعه طراحی نشدهاند، حتی اگر وای فای رایگان، سرویس بهداشتی بسيار تميز یا سرویس بعد از نيمه شب را ارائه کنند.
تاریخچه فست فود و معنای آن فست فود کاملاً يک مقولهی پذيرفته شدهی جهاني است. فست فودها برای بعضی افراد علیالخصوص کارمندها منبع آسایش هستند و در واقع مکانیاند که همیشه میتوان به راحتی به آنان دسترسی پیدا کرد. جایی که شما دقیقاً هر بار هر چيزي را که میخواهید بدست میآورید. در واقع فستفود به ما کمک میکند که در میان مشغلههای کاری و شخصی، سیر شویم و احساس گرسنگی نکنیم.
بدون انتقاد